Extra informatie betreffende de covid-19 pandemie

Om u zo goed mogelijk te informeren hebben we een pagina opgesteld met informatie over inreisregels en een overzicht van veelgestelde vragen omtrent covid-19 en annulering.

Griekenland:

Inreisregels

Om naar Griekenland te reizen dient u een PLF formulier in te vullen en te voldoen aan de inreisregels. Hier vindt u het actuele reisadvies voor Griekenland. Kijk voor actuele informatie vanuit Griekenland en de mogelijkheid om een PLF formulier in te vullen op: www.travel.gov.gr

Regels ferryvervoer:

Om gebruik te kunnen maken van een ferry in Griekenland, dient u een gezondheidsverklaring in te vullen en aan onderstaande voorwaarden te voldoen. De gezondheidsverklaring krijgt u ter plaatse bij uw ferrytickets.

Voor volwassenen: Voor kinderen van 4 - 17,99 jaar oud: Voor kinderen onder de 4 jaar oud:

Deze informatie is met de grootst mogelijk zorg samengesteld, maar kan wijzigen. Kijk voor actuele informatie op www.greecehealthfirst.gr/

Canarische eilanden:

Inreisregels Canarische eilanden:

Om naar de Canarische eilanden te reizen dient u een gezondheidscontroleformulier (FCS form) in te vullen en te voldoen aan de inreisregels. Hier vindt u het actuele reisadvies voor Spanje en de Canarische eilanden. Kijk voor actuele informatie vanuit Spanje en de mogelijkheid om een FCS formulier in te vullen op: www.spth.gob.es

Terug naar Nederland

Regels voor terugreis vanuit Griekenland of de Canarische eilanden naar Nederland:

Als u terugreist naar Nederland moet u een coronabewijs kunnen laten zien. Voor de precieze voorwaarden verwijzen wij u naar:

Veel gestelde vragen:

Mag ik mijn reis annuleren, omdat ik niet (meer) wil vanwege corona(maatregelen)?

Je mag altijd annuleren, maar de kosten daarvan zijn voor u als reiziger. Angst is geen reden voor kosteloze annulering. De reis kan namelijk worden uitgevoerd en maatregelen moet we accepteren als het nieuwe normaal.

Kunnen we de reis omboeken?

Alle reizen geboekt voor 31 januari 2021 waarbij u zelf de vlucht heeft geboekt zijn tot 2 of 3 weken voor vertrek om te boeken, afhankelijk van de reisperiode. Lees hier de voorwaarden. Als wij de vlucht voor u hebben geboekt, kunnen we helaas wat minder flexibel zijn en gelden de reguliere voorwaarden.

Krijgen we geld terug of een voucher bij een annulering van de reisorganisatie?

Voor al onze reizen geldt dat u uw geld binnen 14 dagen terugkrijgt, wanneer wij, als reisorganisatie, uw reis moeten annuleren. Verder op deze pagina, vermelden wij een aantal redenen waarom wij als reisorganisatie de reis zouden annuleren. Als u de reis zelf annuleert of moet annuleren, dan gelden onze reguliere annuleringsvoorwaarden zoals in artikel 5 omschreven van deze voorwaarden.

Wat moet ik doen als ik voor vertrek positief getest ben op corona?

Wij willen u adviseren om altijd een goede een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten. In het geval u voor vertrek positief getest bent, kunt u namelijk niet op reis. Neem in dat geval direct contact op met uw annuleringsverzekering om te kijken of u recht heeft op teruggave van de annuleringskosten Laat ons ook zo snel mogelijk weten als u de reis wilt/moet annuleren.

Wat gebeurt er als ik tijdens mijn reis positief test?

Mocht u tijdens uw reis positief testen op corona dan zult u (en wellicht ook uw reisgenoten) voor een bepaalde periode in quarantaine moeten. De duur van quarantaine en waar u in quarantaine moet, hangen af van de coronamaatregelen die op dat moment gelden in het betreffende land. In dat geval bent u overgeleverd aan de lokale gezondheidsautoriteiten. Volg altijd de adviezen van de lokale autoriteiten op en neem contact op met ons of onze lokale agent.

Voor wie zijn de extra kosten van quarantaine ter plaatse?

In veel gevallen zorgt de lokale overheid voor een quarantainehotel en draagt die kosten. Dat is echter niet altijd het geval, dus raden wij u aan om een goede reisverzekering af te sluiten die extra reis- en verblijfskosten als gevolg van corona vergoedt. Ook de kosten voor een verlate terugkeer zou een reisverzekering kunnen dekken. Wij willen u aanraden om voor vertrek de voorwaarden van uw reis- en annuleringsverzekering door te nemen.

Kan ik worden geweigerd in bijv. vliegtuig i.v.m. vereiste (gezondheids-)maatregelen?

U bent zélf verantwoordelijk voor het opvolgen van en voldoen aan de juiste eisen en maatregelen die worden gesteld. Wordt u als passagier geweigerd, dan zijn de kosten van het niet kunnen maken van de reis voor u als reiziger. Lees de polisvoorwaarden van uw reis- en annuleringsverzekering om te zien of u daar een beroep op kunt doen.

Is een lockdown op de bestemming een geldige reden tot kosteloze annulering?

Als wij als reisorganisator vanwege een volledige lockdown op de bestemming een reis niet kan uitvoeren zoals afgesproken in de reisovereenkomst, dan geldt datgene wat staat in BW 7:508. Dat artikel in de wet gaat over de juridische gevolgen voor u als een reisorganisator uw reis niet kan uitvoeren. Het is aan te raden dat reisonderneming en klant een gesprek aangaan en kijken of de reis kan worden omgeboekt naar een andere reisperiode en/of een andere bestemming. Als dat niet mogelijk is, dan zal kosteloze annulering moeten worden aangeboden.

Inreisbeperking 2G of negatief testresultaat: wel of niet reden tot kosteloze annulering?

Als een reiziger geen vereist vaccinatiebewijs (Gevaccineerd) of herstelbewijs (Genezen) kan overleggen, ligt dat in de persoonlijke risicosfeer van de reiziger. En is kosteloze annulering niet aan de orde. Dit zelfde geldt als een reiziger geen negatief testresultaat kan overleggen. Ook dan is van kosteloze annulering geen sprake. Het is aan te raden dat reisonderneming en klant een gesprek aangaan en -indien mogelijk- kijken of de reis kan worden omgeboekt naar een andere reisperiode.

Is een quarantaineverplichting op de bestemming wel of geen reden tot kosteloze annulering?

Als een bestemming géén onderscheid maakt tussen gevaccineerde en niet-gevaccineerde Nederlandse reizigers, maar iedereen - dus álle Nederlanders - verplicht in quarantaine te gaan, betekent dat naar alle waarschijnlijkheid dat de quarantaineplicht op bestemming geldt als een onvermijdbare en buitengewone omstandigheid, waardoor de reiziger de mogelijkheid heeft gebruik te maken van BW 7:509 lid 3. Dat artikel in de wet gaat over de juridische gevolgen voor uw reis. Het is aan te raden dat reisonderneming en klant een gesprek aangaan en kijken of de reis kan worden omgeboekt naar een andere reisperiode en/of een andere bestemming. Als dat niet mogelijk is, dan zal kosteloze annulering moeten worden aangeboden.

Wanneer niet alle Nederlanders verplicht in quarantaine moeten, maar bijvoorbeeld enkel diegenen die niet aan de maatregelen voldoen van een bestemmingsland (bijvoorbeeld: boosterprik, volledige vaccinatie) dan ligt dit in de persoonlijke risicosfeer van de reiziger en heeft deze geen recht op kosteloze annulering. De maatregel betreft namelijk niet álle Nederlanders, maar een (beperkt) deel van de bevolking. Uiteraard kan de reiziger hier niets aan doen, maar de reisorganisator ook niet. De reisorganisator kan de afgesproken reisovereenkomst namelijk gewoon uitvoeren. Uiteraard gaan we altijd op zoek naar een oplossing, maar kunnen we geen garanties geven.

Is quarantaine verplichting na terugkeer in Nederland wel of geen reden tot kosteloze annulering?

Als na een verblijf in het buitenland een quarantaineverplichting bij terugkeer in Nederland geldt, ligt dit in de persoonlijke risicosfeer, want de uitvoer van de reisovereenkomst wordt hierdoor niet belemmerd en komt niet in gedrang. Deze quarantaineverplichting bij terugkeer in Nederland is dan ook geen reden tot kosteloze annulering door de reiziger.

Offerte aanvragen Eigen reis samenstellen